FinancovánoEvropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska však představují názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie nebo Domu zahraniční spolupráce jako poskytovatele grantu. Evropská unie ani poskytovatel grantu za ně nenesou odpovědnost.
Detaily akreditace 2022-1-CZ01-KA120-SCH-000105425
Oblast: Školní vzdělání
Klíčová akce: Vzdělávací mobilita jednotlivců
NA: CZ01 - Dům zahraniční spolupráce (DZS)
OID školy: E10180246
Výzva: 2022
Zahájení projektu: 01/02/2023
Ukončení projektu: 31/12/2027
Akreditace Erasmus+ škole poskytuje zjednodušený přístup k možnostem financování v rámci Klíčové akce 1 – vzdělávací mobility v oblasti mládeže a potvrzuje, že Arcibiskupské gymnázium má vhodné a účinné postupy a opatření k realizaci vysoce kvalitních vzdělávacích mobilit v souladu s plánem a využívá je ve prospěch mládeže. Akreditace je udělena na celé programové období do roku 2027 a umožní nám realizovat minimálně 100 studentských a 20 učitelských výjezdů.
Hlavní cíle akreditace
- podpořit proevropské myšlení žáků formou debatování a vytvořit "chartu moderního Evropana"
- inovovat metody výuky cizích jazyků, metody výuky obecně (dovednosti pro 21. století), posílit jazykové kompetence zaměstnanců školy
- vzdělávat žáky pro 21. století s důrazem na získání kompetencí potřebných pro reálný život
- prohlubovat spolupráci se zahraničními partnery (formou individuální mobility žáků, formou stínování nebo výukového pobytu, nebo formou hostujících absolventů učitelství)
Grantová dohoda 2023-1-CZ01-KA121-SCH-000131852
Zahájení projektu: 01/06/2023
Ukončení projektu: 31/08/2024
Výše grantu: 31 680 EUR
Grantová dohoda realizovaná ve školním roce 2023-2024 umožnila realizovat celkem 27 výjezdů jednotlivců. Mgr. Jana Koutná a Mgr. Petra Ševčíková vyjely spolu se skupinou 12 žáků do Glenstal Abbey School v irském hrabství Limerick, kde pracovali na aktivitách projektu Intercultural Encounters and Influencies within Europe Throughout Past Centuries. Další skupina 10 žáků spolu s Mgr. Ludmilou Fridrichovou a Mgr. Petrou Slámkovou vyrazila na týden do rakouského Linze a spolu s žáky školy Linz International Business School strávili týden ekologickými aktivitami inspirovanými papežskou encyklikou Laudato Si. Učitelské výjezdy zahrnovaly kurz o inkluzi Mgr. Berkové a Pospíšilové, brain-based learning Mgr. Nesiby, CLIL a PBL kurz Mgr. Fridrichové a kurz první pomoci v divočině Mgr. Zahradníčka.
Empathy, flexibility and cooperation aneb rozhovory o inkluzi na Erasmu+ pro učitele v Boloni
Ve dnech 14. – 20. dubna jsme se zúčastnily mobility Erasmus+ pro učitele v italské Boloni. Téma kurzu znělo Speciální potřeby a inkluzívní vzdělávání, italská zkušenost s překonáním segregace a účastnilo se ho celkem čtrnáct pedagogů z celé Evropy.
Od chvíle, kdy jsme se s našimi kolegy z Polska, Německa, Norska, Litvy, Makedonie a Španělska seznámili, jsme zjišťovali, že toho máme čím dál více společného. Především však touhu vnímat rozdíly mezi námi i mezi našimi studenty jako výhodu, a ne jako něco, co by nás mělo rozdělovat.
Naším školitelem byl upovídaný, milý a stále se usmívající Francesco, zároveň rodič inkludovaného dítěte. Po úvodní prezentaci našich škol a objasnění situace v inkluzívním vzdělávání v zúčastněných zemích jsme se vypravili do místní školy, abychom si mohli italský systém inkluze přímo osahat. Bylo pro nás velmi zajímavé setkat se s učiteli, vychovateli i žáky školy a diskutovat s nimi. Do výuky v běžných školách je zde inkludováno 99,9 % žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Klobouk dolů. Přestože má i tento systém (jako každý jiný) své nedostatky, je třeba uznat, že se různými cestami, metodami výuky či intenzivní spoluprací s rodiči snaží o začlenění všech dětí do vzdělávání. Překvapilo nás například množství pedagogických pracovníků, kteří jsou ve školách do systému inkluze v Itálii zapojeni a poskytují žákům a studentům širokou podporu.
Kromě teoretického základu bylo pro nás klíčové každodenní sdílení zkušeností s ostatními účastníky kurzu. Celkově pobyt v Boloni vnímáme velmi pozitivně, jsme za něj vděčné a každou podobnou zkušenost všem vřele doporučujeme. Výjezd se uskutečnil v rámci akreditace Erasmus+ a je realizován za finanční podpory Evropské unie.
V úterý 4. 6. 2024 jsme ve studentském klubu měly příležitost seznámit přítomné s poznatky a dojmy nabytými studijním pobytem v Boloni v rámci projektu Erasmus. Tématem byla inkluze, italský systém vzdělávání i místní kultura.
Anna Berková a Lenka Pospíšilová
Skupinová mobilita Erasmus+ v rakouském Linzi
Druhý dubnový týden strávila skupina deseti vybraných žáků tříd primy, sekundy a tercie, spolu s Mgr. Slámkovou a Mgr. Fridrichovou v rakouském Linzi na naší partnerské škole HAK HAS International Business School. Tématem celého našeho pobytu byla ekologie a udržitelnost inspirovaná encyklikami papeže Františka Laudato Si a Laudato Deum. Duší projektu byl jedinečný rakouský učitel náboženství a angličtiny Michael Huber-Kirchberger. Dopoledne jsme ve škole pracovali na eco-impulzech, skupinových úkolech, prezentacích, videích, hráli hry a zpívali. V úterý jsme navštívili místního biskupa Manfreda Scheuera a představili mu naši školu i projekt, mluvili jsme o životě církve a žáci měli možnost klást panu biskupovi otázky. Každé odpoledne následoval program mimo školu. V pondělí pro nás hostující studenti připravili komentovanou prohlídku města. V úterý jsme zamířili do muzea Ars Electronica, kde naším cílem byla expozice „There is no planet B“ a „Global shift“, laboratoře a dílny, 3D videoprojekce a AI. Ve středu naše cesta zamířila na poutní místo Pöstlingberg, které se tyčí na kopci nad městem, a proto jsme se svezli tramvají po nejstrmější adhezní trati v Evropě. Tady jsme navštívili poutní baziliku zasvěcenou Panně Marii a pohádkovou expozici Grottenbahn s modelem historického Linze z 19. století. Ve čtvrtek byla naším cílem Tabakfabrik – původně továrna na cigarety, dnes mimořádný architektonický a inovativní prostor s řadou úspěšných start-upů zaměřených na ekologii. Pobyt jsme zakončili v ocelárně Vöest Alpine, kde jsme se autobusem projeli areálem, viděli vysoké pece a galvanizační linky, a dozvěděli se o plánovaných inovacích – bezuhlíkové výrobě oceli za pomoci vodíku. Žáci si odvezli mnoho nezapomenutelných zážitků a prohloubili své znalosti v oblasti ekologie a udržitelnosti. Tento projekt se uskutečnil v rámci akreditace Erasmus+ a je realizován za finanční podpory Evropské unie.
Skupinová mobilita Erasmus+ Irsko
Ve dnech 15. - 20. 4. 2024 se skupina 12 studentek a studentů AG spolu s vyučujícími cizích jazyků Mgr. Janou Koutnou a Mgr. Petrou Ševčíkovou vydala do Irska na setkání v rámci projektu nazvaného Intercultural Encounters and Influencies within Europe Throughout Past Centuries with Germany, Ireland and the Czech Republic as Example.
Po příletu do Dublinu se setkali se studenty partnerských škol – Egbert Gymnasium v německém Münsterschwarzachu a Glenstal Abbey School v irském hrabství Limerick. Spolu poté strávili tři dny v nádherné krajině v okolí městečka Carlingford nedaleko hranice se Severním Irskem.
Náplní těchto dnů bylo vzájemné poznávání studentů, jednotlivých škol a zemí. Hlavním cílem bylo odbourávání předsudků a stereotypů.
Poté se všichni přesunuli do Glenstal Abbey, chlapecké školy zřizované řádem benediktinů. V rámci pobytu zúčastnění hledali provázanost tří spolupracujících zemí. Například navštívili sklárnu ve Waterfordu, u jejíhož založení stáli i čeští skláři. Německo-irské vztahy žáci dále odkrývali během návštěvy Rathkeale Palatine Museum a další souvislosti hledali při návštěvě Limericku nebo hradu Rock of Cashel.
Studenti byli po celou dobu rozděleni do šesti mezinárodních skupin (Religion, History, Migration, Agriculture, Politics, Culture). Během pobytu získávali informace k jednotlivým tématům, které vždy na závěr dne společně zpracovali.
Tento projekt se uskutečnil v rámci akreditace Erasmus + a je realizován za podpory Evropské unie. Studenti si odvezli spoustu nezapomenutelných zážitků, navázali nová přátelství a objevili nové souvislosti ve vztazích spolupracujících zemí.
Projekt Erasmus+ 2020-2023 - výstupy: Energy Group, Food Group, Kalender Deutsch Endversion, Transport Group, Waste Final Presentation
Wilderness First Responder kurz
Na třídenním kurzu (17. 4. – 22. 4. 2024) Wilderness First Responder - Recertificate v norském Flamu jsem složil teoretické a praktické zkoušky a obnovil tak na další dva roky platnost certifikátu WFR od renomované americké společnosti National Leadership School - Wilderness Medicine Institute. Díky tomu budu schopen lépe poskytovat první pomoc studentům a zaměstnancům AG na každoročních přechodech balkánských hor. Tyto přechody jsou „natěžko“, v odlehlejších oblastech, kde si zdravotník nevystačí se znalostmi a schopnostmi získanými na běžných kurzech první pomoci dostupných v ČR kvůli mnohem delšímu času péče o pacienta, nutnosti improvizovat a rizikům plynoucím z okolního prostředí. Absolvování periodické recertifikace je vyžadováno, neboť v krizových situacích musí mít poskytovatel postupy zautomatizované a znalosti ostré, neboť i malá chyba může vést k fatálním následkům. Důvěra ve vlastní schopnosti řešit případné krizové situace umožňuje tyto akce vůbec pořádat.
Vít Zahradníček
Kurz Brain-Based Learning
V termínu 30. června až 6. července 2024 jsem se v rámci programu Erasmus+ zúčastnil kurzu "Brain-Based Learning: Understand How Students Really Learn" v maďarské Budapešti na škole Converzum. Program kurzu byl zaměřený na seznámení s technikami, které mohou pomoci zefektivnit učení (a to jak ve smyslu účinnějšího předávání informací prostřednictvím učitele v rámci procesu výuky ve škole, tak i způsoby, jak zlepšit výsledky při případném samostudiu). Spektrum představených technik bylo široké: některé se soustředily na zefektivnění paměťového procesu, jiné na zlepšení pozornosti a schopnosti se soustředit, další nabízely snížení stresu (který je mnohými považován za jeden z nejhorších faktorů podílejících se na snížení efektivity učení), pracovalo se i problematikou motivace a lehce jsme se dotkli i biologických souvislostí procesu učení, paměti a funkcí mozku (i když toto zajímavé, ale velmi komplikované téma, bylo z časových důvodů pochopitelně zmíněno jen ve velmi omezené míře). Celkově jsem byl s kurzem velmi spokojený, většinu představených technik považuji za aplikovatelné ve své praxi a doufám, že se mi do výuky podaří úspěšně zařadit aspoň některé z nich.
Radek Nesiba
CLIL and PBL to Improve Student Engagement
První srpnový týden jsem strávila v maďarské Budapešti na učitelském kurzu nazvaném „CLIL and PBL to Improve Student Engagement“, který se uskutečnil v rámci akreditace Erasmus+ a byl realizován za podpory Evropské unie. Co tyto zkratky znamenají? CLIL znamená „Content and Language Integrated Learning“ a PBL je „Project-based Learning“. A co tyto metody mají společného? Zaměřují se na studenta, podporují kooperaci a mezioborový přístup, staví na motivaci a jasně stanoveném cíli/smyslu, proč se žáci něco mají naučit. Pomáhají vytvořit tzv. „flow“, kdy žáci zcela zapomenou na čas a plně se ponoří do vypracování úkolu. Zároveň učí nebát se chyb a dávat upřímný konstruktivní feedback sobě, svému týmu i učiteli. PBL navíc překonává rozměr třídy a svým výsledkem zasahuje celou komunitu, ať už se jedná o školu nebo město (může to být oprava dětského hřiště ve spolupráci s místními úřady, charitativní běh nebo ekologický happening). Sami jsme si metody také vyzkoušeli v ulicích Budapešti. Kurz mi přinesl řadu dalších poznatků a dovedností – jednalo se například o core values, scaffolding, engagement strategies nebo právě self-assessment. Bylo úžasné podívat se na výuku z jiného úhlu, diskutovat výzvy moderního vzdělávání s kolegy z Evropy, a vůbec týden mluvit anglicky o našich učitelských zkušenostech. Kurz možná přinesl více otázek než odpovědí, ale rozhodně chuť zkoušet dělat věci jinak a více přemýšlet, kdo “přede mnou sedí a co bych jim měla předat“.
Ludmila Fridrichová
Grantová dohoda 2023-1-CZ01-KA121-SCH-000131852
Zahájení projektu: 01/06/2024
Ukončení projektu: 31/08/2025
Výše grantu: 31 820 EUR